
Trvalo tři roky, než Xavian začal prodávat své reprosoustavy. Vymýšleli, vyráběli, zlepšovali. Věci, které pan Barletta znal na teoretické úrovni, převáděl do praxe.
V roce 1997 započal prodej u nás a na přelomu let 1998/1999 začali zasílat první reprosoustavy do Polska a pochopitelně také na Slovensko. O rok později, v roce 2000, už posílají své výrobky do nizozemského Amsterdamu. A v roce 2001 začínají prodávat v Asii – Hong Kongu, Jižní Korei a Malajsii.
My jsme začali náš příběh výrobky, které byly (jsou) originální. Originální tvarem. (Roberto Barletta ukazuje prstem na jejich první reprosoustavy, které jsou vystavené kousek od nás.) Stačí se na ně podívat a víte, že se jedná o XAVIAN. Tím jsme si ve světě zajistili naše malé místo.
Tehdy jsme dělali především malé reprosoustavy a ty byly v Asii velmi žádané. To byla řada XN (XaviaN). (Pan Barletta hrdě dodává, že tento design vyrobit, není jen tak, protože vyžaduje velikánskou zručnost. Lásku k té práci. I ta montáž je velmi pracná, jelikož se terminály protahují skrz dýhování atd..)
Takže tohle trvalo čtyři roky a poté jsme začali vyrábět dražší a větší modely. Tím jsme se začali dostávat do dalších zemí – Německo, Portugalsko, Řecko atd.. V podstatě jsme už prodávali ve všech zemích Světa.
Za nás hodně mluvili recenze. Máme recenze z Francie, Německa, Itálie, Portugalska, Nizozemí, Anglie. Taktéž Skandinávie – Norsko, Švédsko.
Ano. My jsme si udělali dobré jméno tím, že jsme dělali něco, co ostatní nedělali. Podařilo se nám skloubit příjemný design a výborný zvuk. Těch párů „XeNek“ jsme prodali tisíce. Dodnes hrají od Jižní Korei po Jižní Afriku. (Roberto Barletta dodává, že minulý měsíc odeslali do Cape Town náhradní součástku pro reprosoustavy vyrobené před dvaceti lety. Držíme součástky i takhle dlouho. To dělá málokterý výrobce.)
Pan Barletta jde semnou „projít“ několik jejich výrobků …
Epica končí. To jsou támhlety Prometea ukazujíce na ně prstem. To je vlastně to nejlepší, co z hlediska výkonu umíme. Jde o klasičtější podání hudby, kde cítíte intenzitu zvuku.
Virtuosa (Anniversario) – je trošku o něčem jiném než Prometeo. Jak my říkáme, jde o odzbrojující přirozenost. Často se mluví o detailech. Pro mě to nejsou detaily. Tohle není detail. Jde o texturu, jak je upletena harmonie hudby. Virtuosa umí především to. Přenést hudbu do 3D. To prostorové podání jednotlivých zvuků je dokonalé.
Dolce Musica model Torretta (italsky malá věž) – to jsou cenově dostupnější reprosoustavy.
Natura – tato řada nás v roce 2015 „vystřelila“. Slavný model Perla, kterých jsme vyrobily stovky párů.
Popravdě jsem zjistil, že pokaždé, když jsem v Itálii, hlavně na jihu Itálie, tak to na mě působí inspirativně. Z pobytu si přivezu nějaké prvky, detaily co jsem viděl. Nedávno jsem byl v Alba, kde je Ferrero – čokoláda, Tic Tac, Ferrero Rocher … Je to konzumismus, ale úplně jsem žasnul, jak umí naaranžovat vitríny obchodů. To je prostě … Až si myslím, že jsou použity prvky náboženství/kultu. Ta imprese. Ten obraz, který člověk vidí se do něj obtiskne. Třeba předměty levitující v prostoru vitríny, dokonale nasvětlené a u toho jednoslovný nápis. To mě baví.
Například. Pak to může být střed města. Sloupy.
Je to i věkem, zkušenostmi. Poslechem živé hudby. Ještě se vrátím k předešlé otázce. Není to pouze o Itálii. Je to i o Praze. Praha je malebná, taková jemná oproti Turínu, který je rigorózní až vojenský.
Nějaká představa je, ale stejně to pak musíme spočítat. Ale abych pravdu řekl, tak poslední řekl bych tři roky, kupujeme nejdražší reproduktory na planetě. Není to samozřejmě pro každého. Nejde vyrobit lidovou dvanácti válcovou limuzínu.
Připravujeme i řadu, kde se zákazníci při pohledu na cenovku „neleknou“.
Možná umělecká inteligence. Ta vlastně ještě není. (Smích). Tak možná umělá inteligence …? Jeden syn brzy bude právník a druhý je sportovec. Dcera je zaměřená na chemii.
Nevím. Možná se někdo najde. Ale ten návrh reprosoustav je hodně specifická věc. Nechci říct, že je to unikátní, ale těch lidí, kteří to umí, není mnoho. (Pan Barletta je otcem všech reprosoustav – poznámka autora.) Znal jsem tady v Čechách pana Sýkoru, který to dělal jinak než já, protože každý dělá věci po svém. Ale musím dodat, že Pan Sýkora byl v oboru uznávanou osobností.
Možná, že až se mě to jednoho dne bude týkat, tak třeba díky panu Muskovi přes wifinu budu z druhé strany navrhovat reprosoustavy dál. (Smích).
Je důležité, že Xavian jsme stále my. Rodinná firma.
Ještě si chvíli s panem Barlettou povídáme. Bere mě k sobě do vývojové místnosti a ukazuje mi, v té době ještě prototyp nových reprosoustav INTEGRALE. Musím zmínit, že jsem strávil skvělé tři hodiny s výjimečným člověkem. Za zprostředkování rozhovoru děkuji panu Bučilovi.